Friday 13 December 2013

Pulau Labuan

Assalamualaikum.......

Lama x update kan... ahhaha... baru2 ne busssy dengan assingment yang duk kejar date line 2..hahaha.. baru nak rasa kalut ciksue ne kan,,, aneway.. ciksue nak jugak merepek kat sini... heheheh.. skrang ciksue nak bagitau tentang satu lagi tarikan di Sabah.. iaitu.. Pulau Labuan.... ciksue pergi sini pom tyme last sem dah dengan kawan2 ciksue.. kitorang p 2 hari 1 malam jer.. sb nyer.. labuan ne kicik jer..heheeh... untuk pergi ke Labuan ne die ade bnyak cara.. disebabkan ciksue mmg dah duduk kat KK, so ciksue amik jer feri dari KK- ke Labuan.... meh ciksue cerita cket cara2 korang nak p Labuan.. ade 3 cara,,

1.  Naik ferry express dari kota kinabalu, iaitu naik dari jeti Jesselton point... jety yang ciksue naik pergi           Manukan Island hari 2. Perjalanan feri ne 2 kali jer sehari ( KK-LABUAN/LABUAN-KK jam 8 pagi & 1   ptang). So kena plan awai2 la..kot terlepas feri... tiket kalu ciksue x silap RM34... tapi perjalanan              dalam 3 jam untuk ke labuan
2.   Naik kapal terbang dari airport KK..kalau korang nak cepat la kan
3.  Naik bas/drive dari kota kinabalu ke jeti menumbok, kemudian naik speed boat... tapi yang ne leceh            la cket.. sb bas dari kk-menumbuk 2 jam ( RM 25).. Tapi dari menumbuk amik masa 15-30 min jer              untuk smpai ke labuan... so korang boleh la pilih mana 1 yer.. jadual perjalanan feri sama jer.. jam 8          pagi n 1 petang.

SOOO... korang buleh la pilih..kalu rase mabuk laut better amik fligth la kan.. ciksue tyme 2 nyaris2 nak kena tinggal dek feri.. sb kitorang dari UMS naik bas ke KK... tapi sampai kat perlabuhan 2 dah jam 7.58 pagi.. mmg kami berlima berlari-lari anak p kaunter and beli tiket.. nasib baik sempat.. mmg dah x pandang orang dah tyme 2.. hahaha.. semua pak.cik2 yang ade kat perlabuhan 2 tengok jer kami... heheh.. sb kami x nak amik feri jam 1.30..nnti x sempat nak jalan2 kat sana...

JUM TERJAH LABUAN!!!!!!

Ne keadaan Jeti di Kota kinabalu... Berlari2 kami turun jambatan ne nak masuk feri,,heheh

Alhamdullillah.. dah selamat sampai Labuan...

Ne la keadaan dalam feri.. selesa jer...

Ne keadaan jeti labuan

Ciksue pergi dgn geng2 ne..ehehheh.. bila sampai kat labuan jer ktorang terus call seorang uncle van ne.. die yang dtng pickup kami and hantar kami ke hotel... kami stay hotel budget jer...hehehe... uncle ne mmg baik la.. kami dapat no fon die dari kawan kami... die la yang bawak kitorang jalan2 kat area labuan...

Sebenarnya, kitorang main terjah jer labuan ne.. mmg kitorang x tau nak pergi mana..hahaha.. bila dah check in hotel.. kami pom keluar la jalan2 kat bandar labuan ne... hotel kami stay dekat jer dgan jety ne... disebabkan tiada kenderaan, kami pun berjalan2 la di labuan dgan tanpa hulu tuju...hahahahh

Disebabkan labuan ne kawasan bebas cukai.. of course la barang2 die murah2 kan.. terrutamnya coklat.. so tempat pertama kami terjah ialah kedai coklat.. memang kat sini..kedai coklat sangat banyak di tepi-tepi jalan.. tapi yang paling famous ialah Sky Park.. mmang banyak giler coklat2 disini.. memang rambang mata la.. dan sangat2 murah..

Disebabkan kami dah blur x tau nak pergi mana2... kami terus balik hotel..sb kat sini jam 7 malam..kedai2 bnyk2 dah tutup..so kami kan pompuan2..takut la nak duk luar kan...heheh.. kami sempat makan di tepi jeti ne sambil tngok sunset..hehe

HARI KEDUA

Hari kedua kami kat sini, kami mintak tolong uncle van 2 bawak kami p jalan2 kat seluruh labuan...hahahah... nasib baik p,cik 2 baik.. die caj kitorang dalam rm10 seorang.. ok la kan..hehehe..banyak la tempat die bawak kami pergi...

1. Taman Burung labuan

Tempat pertma p.cik 2 bawak ialah taman burung labuan.. memang taman ne sangat besar.. dan yang paling best.. kebanyakan burung2 kat sini die lepas mcm 2 jer.. x duduk dalam sangkar...hhehe.. taman ne 15 min dari bandar labuan

Burung ne paling kelakar.. die jalan amat lengang lenggok.. kami memang cuak..sebab x pernah nampak burung mcam ne..takut die datang patuk kami.. tapi kami jalan jer ikut belakang die.. die buat tak tau jer...haahah

2. Menara/ Muzium Chimney

Seterusnya p.cik 2 bawak kami ke muzium cimney... muzium ne dekat jer dgn taman burung.. hah.. yang kecik 2 anak p.cik driver 2..hahah.. die bawak anak..so kami layan la anak die..

Menara ne sebenarnya, salah satu tempat sejarah jugak...Ia merupakan sebuah muzium tapak (site museums) yang siap dibina pada tahun 1999 di atas tapak yang dipercayai bekas penempatan pekerja lombong arang batu semasa era kepesatan perlombongan sumber berkenaan di Labuan di antara 1847 hingga 1911. kalu nak rahu lanjut pasai menara ne buleh la tengok di Disini.

Dalam muzium ne.. diorang ade bina  tapak sebenar kawasan pelombomgan pada zaman dahulu.. yang penting masuk adalah percuma..

3. Taman Damai Labuan / surrender point

Kat labuan ne  banyak sangat taman2 yang cantik, seperti taman damai ne.. memang kat sini, landskap die amat cantik.. tempat yang menari kat sini ialah surrender point.. tempat ne jugak tempat tinggalan sejarah.. dimana disini la berlakunya pembunuhan antara tentera jepun dahulu kala..

Dan yang paling best.. taman ne terletak di tepi pantai.. labuan kan pulau of kos la ade pantai.. kalu korang niat nak dtang snoerkling kat pulau labuan ne jangan harap yer.. hahah.. kat sini kawasan bebas cukai bukan tempat snorkeling.. dalam masa 1 hari jer korang dah buleh keliling seluruh pulau ne...

EH2 apsai ade bas mini plak kan...hahaha... ini lah van yang kami naik...hahah..cantik kan... kat sabah ne sangat terkenal dgn bas mini yang comei ne... sooo.. itu jer la tempat yang kami sempat melawat... sb p.cik 2 cakap kat labuan ne x tau nak bawak p mana dah...hahaha... sebab feri kami pom jam 2 petang.. 2 yang kejar masa... tapi untuk balik kami try balik ikut menumbuk.. so dekat jeti labuan kami dah siap2 beli tiket bas untuk balik ke kk.. memang naik feri cepat..dalam 30 min dah sampai menumbuk.. tapi bas ke kk 2 jam..mmg kami menyesal pom ade...hahahah..penat naik bas... tapi its okei... semua 2 pengalaman... tapu trip ne mmg best sn hanya kami yang tau 'masalah2' yang timbul sepanjang kami kat sana...

Soo.. kalu nak p beli coklat2 murah buleh la p Labuan yer... adios...